12.07.2014

Oppskrift på strikket nisselue


Jeg strikket nisselue til ungene til årets julefotografering. 

Jeg valgte ull/bomull garnet fra Trysilgarn som jeg kjøpte på Europris. 20 kr nøste og et rimelig alternativ for en lue som ikke brukes annet enn i desember. 

Du kan nok strikke i andre typer garn. Finn da en lueoppskrift du vet passer og legg opp etter den som utgangspunkt. strikk den i lengden under, før du feller på samme måte.

Oppskrift:

legg opp 72,84 masker på pinne 3,5. Strikk 4 cm vrangbord. Deretter strikket du  16 cm glattstrikk med pinne 4 før du startet fellinga. 
Sett så  6 merker jevnt fordelt neste runde. Hver 6 omgang feller du med å strikken to vridd sammen foran og bak hver merke (tolv masker per runde).  Vil du ha lenger lue fell hver 8 runde.
Du må etterhvert gå over til settpinner, og avslutter når det gjenstår 12 masker. Ta så tråen på en nål og drar igjennom resten av maskene. 

Fest tråder og lag en passende dusk.     

En annen fin oppskrift på rillestrikket nisselue finner du i den fine bloggen Deas og Mia. Det var etter jeg så bilder der i fjor, jeg fikk ideen om disse her. Hadde bare ikke tålmodigheten til å strikke i riller og tynn tråd.


En god adventstid til deg og dine og lykke til med strikkingen!

    


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar