6.08.2013

KRAGE SKAL DET VÆRE!

Husker dere denne kjolen. Jeg fant et bilde av den på Pinterest og syntes at den var helt fantastisk! Det var den som var inspirasjonskilden til 17.mai kjolen. Da kjolen på bilde ikke lenger var til salgs, lage jeg min egen versjon i stede.
 
 
 
 
 
Det var veldig enkelt å lage den sorte kragen til Hannahs finkjole.
Jeg brukte:
 
Stoff
Bakepapir
Symaskin
Flisselin
Strykejern
Knappenåler
Sytråd.
Saks
Penn

Stoffet jeg lagde kragen utav var fra en av mine topper som var for kort.  Det hender jo at det blir liggende plagg i skapet som jeg ikke bruker. Det er da kjekt å kunne gi plagget et nytt liv i en annen form!
 
Jeg startet med å ta frem bakepapir og pen. Dette la jeg over halsen på kjolen og tegnet etter halsens kant.  Slik fikk jeg buen på halslinningen. Videre fant jeg midtlinjen og satte er merke der.
 
Jeg tegnet så kragens ytter bue. Jeg anbefaler å prøve flere ganger slik at du får den formen på kragen som du vil ha. Når jeg var ferdig å tegne og hadde bestemt meg for form på kragen, klipper jeg ut langs linjene.

 
 
Jeg la så formen på flisselinen. Tegnet først rundt formen en gang, snudde formen den motsatte veg, og tegnet den av en gang til. Det er viktig å snu formen, ellers blir det to kragedeler til samme side av halsen.
 
Jeg klippet ut begge flisselin formene, fant frem stoffet jeg skulle bruke og strøk formene på. 
Deretter klippet jeg i stoffet, en cm fra flisselinkanten.
 Jeg la disse formene tilbake over stoffet igjen og klippet to bak stykker. Jeg satte så stykkene sammen med knappenåler og tråklet lett rundt slik at stoffet ikke skulle skli fra hverandre!
 
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jeg sydde kun den ytterste buen med symaskin. Jeg var veldig nøye på å følge kanten av flisselinen. Ble det skjevt, ble det to forskjellige kragedeler.  
 
Når jeg var ferdig å sy, klippet jeg kanten utenfor sømmen litt smalere og sikksakket over den. Jeg vrengte deretter delene og la dem over hverandre for å se om de var identiske!!  Jeg strøk så over kragen så de ble rette og fine.
 
Jeg la de to delene langs kanten på kjolen og plasserte dem slik at de lå like langt fra midten fra begge sider. Jeg festet dem med knappenål, og tråklet med store sting ca. 1 cm nedenfor den øverste buen. Da jeg var ferdig å tråkle, fjernet jeg knappenålene.


 
 
 
 
 
 
 
 
Jeg brukte et blondeband fra samme topp som jeg tok stoffet fra og la dette over halskanten. Jeg passet på å brette inn kanten mens jeg monterte den fast med små sting for hånd. Jeg sydde først på fremsiden, deretter bak, altså langs innsiden av halslinningen.
 
Kragene er å se overalt, og de er så søte! jeg er helt hektet! Hvis det er noen som vil prøve, så håper jeg dere skjønner prinsippet! Jeg ser at jeg godt kunne ha tatt litt mer forklarende bilder. Jeg har som mål å klare det neste gang jeg skal skrive et "slik gjorde jeg det" innlegg!
Lykke til!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar