4.07.2013

Kokosboller



Siden det var mors tur til å sove lenge i dag, fikk jeg meg et par timer ekstra på puta. Det gjorde godt for kropp og sjel. Etter å ha lettet samvittigheten med å ta bøtteballeten gjennom huset, ble ting enda bedre! Vasking kan sies å være den mest utakknemlige jobb, når en har små unger. Det gode med å gjøre det på søndagen er at en kan viske vekk spor av helg og lage en god og litt renere start på den nye uka. Så med god samvittighet kunne jeg lage litt ettermiddagskos til familien.

                

 
           
 
Kokosboller er kanskje noe av det beste jeg vet! Før, da jeg var yngre og bodde i Oslo, hadde jeg alltid en stor en i kjøleskapet hver søndag. Den smakte ekstra godt denne dagen!
I Oslo oppdaget jeg etter en stund kafèn Kokosbollefabrikken. Jeg er fast bestemt på at de har de beste kokosbollene som finnes. Det var et ekstra stikk i hjerte å flytte bort fra denne goden!
Av den grunn har jeg prøvd å etterligne disse kokosbollene!
Oppskriften er opprinnelig fra Wenkes kjøkken på God morgen tv. Jeg har gjort min egen vri på den!
 
 
5 gelantinplater
Vann til utbløting
5 eggehviter
0,5 dl sukker
4 ts vaniljesukker
1 ts sitronsaft
2 ts saft av jorbærsyltetøy.(ikke ta med bær)
300 g sjokolade
50 g delfiafett
1 pakke kokos
Event. Tuttifrutti strø



 
Du starter med å fylle en skål med vann (samme hvor mye) og legger gelantinplatene til bløt.
 
Pisk eggehvitene til denne er helt stiv.
 
I mens koker en opp en liten kjele med vann, setter den til side.
 
Du tar så gelantinplatene og vrir dem godt slik at vannet kneppes ut og legger dem i et tørt litermål.
(det er greit at denne har hellekant)
 
Ta så fem spiseskjèer av det varme vannet over gelantinplatene og rør dem ut til de er helt oppløst. Avkjøl.
 
Når eggehviten er stiv, lar en miksmasteren fortsette å gå og tilsetter sukker, vaniljesukker, sitron og jordbær. Så tar du gelantinen og heller over i en TYNN stråle.
 
Ta massen over i en brødpose, som vist under. Sett den i kjøleskapet i 10 min. 
 
 
 
I mens massen er i kjøleskapet finner du frem to brett. Du legger bakepapir og strør kokos over bakepapiret.(som bilde 1 over)
 
Så klipper du et lite stykke av det ene hjørne på posen, og sprøyter ut passe store topper på papiret.
 
Deretter setter en brettene med "toppene" kaldt.
 
 Varm sjokoladen og delfiafettet i vannbad. Følg med og rør rundt. Når alt er smeltet setter du det til kjøling. Det er viktig at den ikke blir for kald, da blir den for tykk.
 
Til slutt tar en en gaffel til å holde "toppene" med og en skje til å helle over. Jeg pleier å starte med å duppe bunnen i sjokoladen, for så å lage trekk over resten. strø kokos over til slutt.
 
Sett den til kjøling i ca 30 min!
 
 

Kokosbollene må oppbevares kald. Jeg anbefaler å fryse dem. Da holder de seg lenge.
 
Det som er greit med kokosboller er at de er kallorifattige. Klarer man begrense seg, kan man spise de med god samvittighet. De er også fri for gluten og melk.
 Ungene elsker tuttifrutti på toppen!
Dette blir klinkokos søndagskos!



Lykke til og Velbekomme!
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar