8.03.2013

Verdens beste Brownie med smeltet sjokolade






Brownie er en veldig enkel kake å lage. Det finnes mange oppskrifter, de som er lette og de for viderekommende. Det finnes posekaker for de som vil gjøre det enkelt!

Historien bak min brownie startet da vi bygget hus. Vi var på kjøkkenjakt og hos den ene kjøkkenprodusenten fikk vi smake en rykende fersk brownie med sjokolade i midten! Jeg spurte raskt etter oppskriften, og skulle få den via mail.

Ingen oppskrift kom og jeg startet derfor å eksperimentere selv. Først la jeg melkesjokolade i kaken før jeg stekte den, deretter prøvde jeg å ha den i 5 min før den var ferdig. Til slutt fant jeg ut at det perfekte resultatet kommer når en tar sjokoladen i kaken akkurat i det den er kommet ut av ovnen!

Jeg liker å bake og kaken blir som oftest ekstra godt når en lager den "fra bunn av". Denne gangen jukset jeg og brukte en Møllerens - brownie pose. (jeg synes er best).

Du trenger :

en stor plate sjokolade.
Brownie - pose eller oppskrift

Her er en god grunnoppskrift på brownie. (hentet fra et ukebladshefte).

125 g mørk sjokolade

125 g smør

125 g hvetemel

1 ts bakepulver

1 klype salt

2 egg

125 g sukker

2 ts vaniljesukker

Fremgangsmåte:

Smelt sjokoladen over vannbad.

Skjær smøret i små terninger og rør det ut i sjokoladen.

Bland mel med bakepulver og salt. Pisk eggene luftige med en håndmikser, tilsett sukker og vanilje, og pisk videre i noen minutter.

Vend smeltet sjokolade og melblandingen i eggene.

Fordel røren i en liten langpanne kledd med bakepapir. (18x22 cm)

Stek kaken i midten av ovnen ved 180 grader og stek ca 25-35 minutter.

Prøv med en kakenål når kaken er ferdig.

Prikken over i `en:

Rett etter kaken er kommet ut av ovnen.

Brekk opp en stor plate med melkesjokolade og press en rute i brownien med jevne mellomrom (der du vil at stykkene skal være) La kaken stå i 5-10 min før den er klar til servering.

Lykke til og håper den smaker!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar